De shows

De shows van Släpstick zitten vol muziek, theater, humor, spektakel, melancholie, variété, zang en dans en verwijzen naar de grote meesters als Laurel & Hardy, Buster Keaton, Charlie Chaplin en de Marx Brothers.

Voorheen heetten we Wëreldbänd

2020
Häppy hour
Uiteraard op 1,5 meter afstand, maar het voelt veel dichterbij! De show ‘Häppy Hour’ is gebaseerd op de successhow ‘Släpstick’ waarmee de gelijknamige muziektheatergroep de afgelopen jaren in Frankrijk, Duitsland, Engeland, Denemarken en Nieuw-Zeeland toerde. Het internationale succes van Släpstick is niet verwonderlijk: Släpstick brengt muzikale comedy voor jong en oud in een show waar taal geen rol speelt.

2020
2019
All hands on deck
(in samenwerking met het scapino ballet)
Met All hands on deck slaan twee gezelschappen de handen ineen voor een spectaculaire samenwerking. Scapino Ballet en Wëreldbänd halen het beste in elkaar naar boven in een voorstelling vol wonderlijke combinaties van dans, humor, muziek en theater. De vijf leden van muziektheatergroep Wëreldbänd zijn behalve rasmuzikanten ook meesterlijke variété artiesten. Samen met de dansers van Scapino monsteren zij in All hands on deck aan voor een turbulente scheepsreis vol bizarre en absurde situaties. Choreograaf Ed Wubbe stuurt een bont gezelschap de zee op met zingende dansers en dansende muzikale komieken. Het matrozenleven zorgt voor mooie ontmoetingen en vertier maar eist ook z’n tol. Naarmate de reis langer duurt vervaagt de grens tussen fantasie en werkelijkheid en wordt het leven aan boord steeds surrealistischer. Dit is een voorstelling over verlangen, geluk, afscheid, liefde, ontberingen en heimwee.

Scapino Ballet Rotterdam en Släpstick gaan een verrassende samenwerking aan, die allerlei combinaties van dans, humor, slapstick, muziek en theater mogelijk maakt.

2019
2017
De Pers over SLÄPSTICK:
Andrew Eaton-Lewis (The SCOTSMAN)
”unexpected, genuine poignancy”

Alan Chadwick (DAILY MAIL)
"buy a ticket while you still can"

Mary Brennan (The HERALD)
"hugely entertaining "
SLäpstick
In de variété voorstelling ‘Släpstick’ brengt de groep een ode aan de muzikale komiek en geeft ze een draai aan beroemde scènes van Charlie Chaplin, Buster Keaton en Laurel & Hardy. Je waant je op een kermis in 1920. Vijf mannen zoeken hun weg over het terrein, verdwalen in een stomme film, staan oog in oog met de Comedian Harmonists, figureren in een komisch ballet en vinden elkaar per ongeluk terug in de boksring. In de schiettent winnen ze een enorme hoeveelheid muziekinstrumenten. Met adembenemende snelheid word je een avond lang meegevoerd in verbazing, ontroering, muzikaliteit, virtuositeit en nostalgie. Je komt niet meer bij van het lachen en je zou willen dat het nooit meer ophoudt.

2017
De Pers over SLÄPSTICK:
Andrew Eaton-Lewis (The SCOTSMAN)
”unexpected, genuine poignancy”

Alan Chadwick (DAILY MAIL)
"buy a ticket while you still can"

Mary Brennan (The HERALD)
"hugely entertaining "
2012
De Pers over PLAYGROUND:
(Leidsch Dagblad)
“(...) Muzikaal vakkundig en doorspekt met humor." "De muzikaliteit van het vijftal is verbluffend." "Zoveel verschillende instrumenten beheersen grenst bijna aan het ongelooflijke.”

(Volkskrant)
"Muzikaal is het zonder meer indrukwekkend. In de wereld van de Wëreldbänd kan iedereen elk instrument bespelen en komen muziekstijlen uit alle werelddelen voorbij."
Playground
Muziek, theater, humor
Kisten vol muziekinstrumenten, stuiterballen en trampolines worden weer in de vrachtwagen geladen met bestemming Parktheater. Want alles is mogelijk in de speeltuin van de Wereldband: de Beach Boys op de Loosdrechtse plassen, Schubert in de lucht en Popeye uit Brazilië. De Wëreldband zet met ‘Playground’ nog meer instrumenten, nog meer muzikale vondsten en nog meer sketches op het spel. De muziek en humor van deze acrobatische band is verrassend en aanstekelijk. Hun show draait, schommelt, verbaast, ontroert, laat schrikken en klinkt als een klokje. Ze lijken maar niet ouder te worden. Zou dat komen door de combinatie van muziek en humor?

2012
De Pers over PLAYGROUND:
(Leidsch Dagblad)
“(...) Muzikaal vakkundig en doorspekt met humor." "De muzikaliteit van het vijftal is verbluffend." "Zoveel verschillende instrumenten beheersen grenst bijna aan het ongelooflijke.”

(Volkskrant)
"Muzikaal is het zonder meer indrukwekkend. In de wereld van de Wëreldbänd kan iedereen elk instrument bespelen en komen muziekstijlen uit alle werelddelen voorbij."
2009
De Pers over KOPMANNEN:
TROUW
” Hilarisch en knap…””
Cultuurpodiumonline
" een grote aaneensluiting van spektakel en verrassingen…"
KOPMANNEN
Zes mannen. Een spierwit decor en een krankzinnig aantal muziekinstrumenten. In een virtuoos spektakel zetten deze waanzinnige muzikanten alles op z’n kop. Niet goed bij hun hood, met kopstem en goedgebekt. Zes mannen. Zes koppen. Geen gezicht. Regie: Casper Nieuwenhuis. In ‘Kopmannen’ creeert de groep een theatergrote muziekkijkdoos waarbij de toeschouwer naar believen zijn fantasie de vrije loop mag laten. Het schouwspel doet geloven dat een aantal vreemde figuren vanuit ‘One flew over de cuckoo’s nest’ in een film van Buster Keaton zijn beland. Ze lijken op zoek naar iets, maar stuiten steeds op situaties waarin het meest alledaagse opeens heel vreemd is en het absurde juist levensecht.

2009
De Pers over KOPMANNEN:
TROUW
” Hilarisch en knap…””
Cultuurpodiumonline
" een grote aaneensluiting van spektakel en verrassingen…"
2007
De Pers over KEET:
Henk van Gelder (NRC)
“Een bezienswaardige theatershow met vrolijke variété-grappen. Zoals hier de genres worden afgewisseld, zo gebeurt het nergens.”

Rinske Wels (Trouw)
“Een cabarateske voorstelling met alle muziekstijlen die je maar kunt verzinnen. Een bruisende potpourri die daarnaast moeiteloos mime, fysiek theater en muziek met elkaar verbindt.”
KEET
KEET is mooi, KEET is knetter. KEET is muziekspektakel van de bovenste plank tot de onderste steen. Betreden op eigen risico… KEET: Een ijzersterke voorstelling die garant staat voor een stevig staaltje muziek, bizarre capriolen en muzikale vondsten. Onder begeleiding van regisseurs Martin van Waardenberg en Johan Timmers laten de mannen elkaar alle hoeken van het podium zien. Er wordt in steigers geklommen met kruiwagens vol saxofoons, fluiten, drums, tabla’s, gitaren, trombone, klarinet, fagot, trompet, tuba, blokfluit, surdo, tinwhistle, balama, contrabas, basgitaar, mandoline, viool, altviool, bratch, vibrafoon, percussie, accordeon, bandoneón, spinet, juno-106, banjo, slide guitar, steiger- en regenpijpen en vele andere kleine en grote instrumenten om muziek te spelen die je al heel vaak of juist nog nooit hebt gehoord.
2007
De Pers over KEET:
Henk van Gelder (NRC)
“Een bezienswaardige theatershow met vrolijke variété-grappen. Zoals hier de genres worden afgewisseld, zo gebeurt het nergens.”

Rinske Wels (Trouw)
“Een cabarateske voorstelling met alle muziekstijlen die je maar kunt verzinnen. Een bruisende potpourri die daarnaast moeiteloos mime, fysiek theater en muziek met elkaar verbindt.”
2005
De Pers over LEKKER WARM:
De Telegraaf
” Theaterkraker van formaat”

Haagsche Courant
" Met Niets of niemand in Neerlands theaterland te vergelijken ">

Rotterdams Dagblad
" Veelzijdige opvolger van koningskoppel Mini en Maxi"
LEKKER WARM
‘Lekker Warm’ was de debuutshow van de Wereldband. Hier hebben zij in 2005 en 2006 mee getourd. Drie violen, contrabas, sax, accordeon; tuba, trompet, trombone, xun, drie gitaren; mondharp, mandoline, basgitaar, cymbaal; kalimba, cajon, banjo; klarinet, slagwerk, ei en zang. De zes muzikanten van de Wereldband brengen in hun debuutprogramma ‘Lekker Warm’ met behulp van ruim 30 verschillende instrumenten hun geheel visie op het fenomeen ‘wereldmuziek’. Binvloed door muziek ui alle windstreken brengt de Wereldband intercontinentale verbroedering tot stand, opent deuren, steekt de draak met tradities en schuwt de onvervalste emotie niet, Het grenzeloze enthousiasme en muzikale vakmanschap overstijgt nationaliteiten en generaties. Geef toe aan de aanstekelijke energie en laat je meevoeren in een wervelwind van muziek uit alle uithoeken van de aardbol: van Spaanse Flamenco en Roemeense zigeunerklanken tot Ierse reel en van Surinaamse kaseko via Mexicaanse mariachi naar de Peking Opera… Een knotsgek muzikaal Cabaretspektakel van de Marx Brothers van de wereldmuziek!
2005
De Pers over LEKKER WARM:
De Telegraaf
” Theaterkraker van formaat”

Haagsche Courant
" Met Niets of niemand in Neerlands theaterland te vergelijken ">

Rotterdams Dagblad
" Veelzijdige opvolger van koningskoppel Mini en Maxi"